Új bejelentési kötelezettség jön az online számlázóknak – ne maradj le a határidőről

 


Módosul a számlaadat-szolgáltatás rendszere – mostantól minden online számlázót külön regisztrálni kell, és aki nem jelenti be időben, bírságra számíthat.


A Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos közleményben tájékoztatta az online számlázó programokat használó vállalkozásokat és egyéni vállalkozókat, hogy 2025. október 1-jétől új bejelentési kötelezettség lép életbe. A NAV célja, hogy az online számlaadat-szolgáltatás pontosabb, átláthatóbb és követhetőbb legyen – ennek érdekében minden számlázóprogramot, illetve online platformot külön regisztrálni kell a NAV Online Számla rendszerében.


Az új előírás a NAV 3.0 online számlarendszer technikai dokumentációjához kapcsolódik, és az év második felében életbe lépő adatszolgáltatási változtatásokkal együtt kerül bevezetésre. Aki elmulasztja a regisztrációt, vagy késve jelenti be a használt számlázóprogramját, bírsággal számolhat, akár százezer forintos tételben is.



Miért fontos ez a változás?



A NAV korábbi tapasztalatai szerint sok vállalkozás nem jelenti be pontosan, milyen programmal állít ki számlát – különösen azokat a platformokat, amelyek többféle funkciót is ellátnak (pl. webshop-rendszer + számlázó, felhőalapú megoldás, integrált ERP-rendszer). Ezek nem mindig kommunikálnak megfelelően a NAV szerverével, és emiatt adatvesztés, hibás beküldés vagy mulasztás történik, amit nehéz utólag visszakeresni.


Az új szabályozás értelmében minden használt számlázóprogramot – még a díjmenteseket is – külön be kell jelenteni, akkor is, ha csak alkalmanként használják.



Kit érint a szabályozás?



Az új bejelentési kötelezettség vonatkozik:


– egyéni vállalkozókra,

– kis- és középvállalkozásokra,

– nonprofit szervezetekre,

– alapítványokra, egyesületekre,

– minden olyan szereplőre, aki számlaadatot küld a NAV-nak elektronikus formában, online rendszeren keresztül.


Nem vonatkozik azokra, akik kizárólag kézi számlatömböt használnak – de nekik is javasolt a váltás, mert a jövőben ezek teljes kivezetése várható.



Mit kell pontosan bejelenteni?



A vállalkozásnak meg kell adnia:


– a számlázóprogram nevet és verziószámát,

– a program típusát (telepített, felhőalapú, webes, integrált),

– a szerver lokációját (magyar vagy külföldi),

– a használat kezdetének időpontját,

– valamint azt, hogy melyik pénzforgalmi évben és milyen célra használják (pl. B2B, B2C, export).


A bejelentést a NAV Online Számla rendszerében lehet megtenni, a SZAMLAZO-REG űrlapon keresztül, ügyfélkapus azonosítással.



Mikor kell megtenni a bejelentést?



A szabály szerint 2025. szeptember 1-jétől kezdve lehet beadni, és legkésőbb október 1-jéig minden aktívan használt számlázóprogramot nyilvántartásba kell venni. Ezután minden új rendszer használatát előzetesen, a használat előtt be kell jelenteni – visszamenőleges bejelentés nem lehetséges.


Aki október 1-jéig nem regisztrálja a programját, vagy hibás adatokat ad meg, mulasztási bírságra számíthat, amely:


– magánszemélyek esetén legfeljebb 50 ezer forint,

– cégek esetében 200 ezer forintig terjedhet,

– és a NAV többszöri felszólítás után az online adatszolgáltatást is felfüggesztheti.



Mire kell figyelni a gyakorlatban?



A könyvelők és adótanácsadók javasolják, hogy:


– készíts listát az összes használt számlázóeszközről (pl. Billingo, Számlázz.hu, NAV Ingyenes Online Számlázó, saját rendszer),

– ellenőrizd, hogy a jelenlegi program kompatibilis-e a NAV új szabványával (3.0 verzió),

– ha webáruházat üzemeltetsz, nézd meg, milyen háttérmotor generálja a számlát (pl. Shopify, WooCommerce, OVIP, Shoprenter),

– egyeztess a fejlesztőddel vagy szolgáltatóval, ha külsős rendszered van, és kérd a regisztrációs adatokat.



Miért jön most ez a szigorítás?



A NAV közlése szerint a cél a következő:


– csökkenteni az eltérő formátumú, nehezen feldolgozható adatokat,

– kiszűrni a nem bejelentett, „szoftverrel machinált” számlázásokat,

– megerősíteni az adatbiztonságot (pl. külföldi szervereken működő számlázók esetében),

– és fokozni az átláthatóságot a digitális gazdaságban.


A NAV jelezte: a változás nem a becsületes vállalkozók ellen irányul, hanem a rendszerszintű adatszolgáltatás megbízhatóságának növelését szolgálja.



Mit tegyél most?



Ha vállalkozásod van és online számlázót használsz, tedd meg az alábbiakat:


  1. Ellenőrizd, milyen számlázót használsz – verziószám, szolgáltató.
  2. Nyisd meg a NAV Online Számla felületét (https://onlineszamla.nav.gov.hu).
  3. Lépj be ügyfélkapuval.
  4. Töltsd ki a SZAMLAZO-REG űrlapot.
  5. Mentsd el a visszaigazolást.



A művelet nem hosszabb 10 percnél, de elmulasztása súlyos következményekkel járhat, különösen, ha nagyobb forgalmú cégről van szó.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hírfutam

Kapcsolódó hírek