Módosul a számlaadat-szolgáltatás rendszere – mostantól minden online számlázót külön regisztrálni kell, és aki nem jelenti be időben, bírságra számíthat.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos közleményben tájékoztatta az online számlázó programokat használó vállalkozásokat és egyéni vállalkozókat, hogy 2025. október 1-jétől új bejelentési kötelezettség lép életbe. A NAV célja, hogy az online számlaadat-szolgáltatás pontosabb, átláthatóbb és követhetőbb legyen – ennek érdekében minden számlázóprogramot, illetve online platformot külön regisztrálni kell a NAV Online Számla rendszerében.
Az új előírás a NAV 3.0 online számlarendszer technikai dokumentációjához kapcsolódik, és az év második felében életbe lépő adatszolgáltatási változtatásokkal együtt kerül bevezetésre. Aki elmulasztja a regisztrációt, vagy késve jelenti be a használt számlázóprogramját, bírsággal számolhat, akár százezer forintos tételben is.
Miért fontos ez a változás?
A NAV korábbi tapasztalatai szerint sok vállalkozás nem jelenti be pontosan, milyen programmal állít ki számlát – különösen azokat a platformokat, amelyek többféle funkciót is ellátnak (pl. webshop-rendszer + számlázó, felhőalapú megoldás, integrált ERP-rendszer). Ezek nem mindig kommunikálnak megfelelően a NAV szerverével, és emiatt adatvesztés, hibás beküldés vagy mulasztás történik, amit nehéz utólag visszakeresni.
Az új szabályozás értelmében minden használt számlázóprogramot – még a díjmenteseket is – külön be kell jelenteni, akkor is, ha csak alkalmanként használják.
Kit érint a szabályozás?
Az új bejelentési kötelezettség vonatkozik:
– egyéni vállalkozókra,
– kis- és középvállalkozásokra,
– nonprofit szervezetekre,
– alapítványokra, egyesületekre,
– minden olyan szereplőre, aki számlaadatot küld a NAV-nak elektronikus formában, online rendszeren keresztül.
Nem vonatkozik azokra, akik kizárólag kézi számlatömböt használnak – de nekik is javasolt a váltás, mert a jövőben ezek teljes kivezetése várható.
Mit kell pontosan bejelenteni?
A vállalkozásnak meg kell adnia:
– a számlázóprogram nevet és verziószámát,
– a program típusát (telepített, felhőalapú, webes, integrált),
– a szerver lokációját (magyar vagy külföldi),
– a használat kezdetének időpontját,
– valamint azt, hogy melyik pénzforgalmi évben és milyen célra használják (pl. B2B, B2C, export).
A bejelentést a NAV Online Számla rendszerében lehet megtenni, a SZAMLAZO-REG űrlapon keresztül, ügyfélkapus azonosítással.
Mikor kell megtenni a bejelentést?
A szabály szerint 2025. szeptember 1-jétől kezdve lehet beadni, és legkésőbb október 1-jéig minden aktívan használt számlázóprogramot nyilvántartásba kell venni. Ezután minden új rendszer használatát előzetesen, a használat előtt be kell jelenteni – visszamenőleges bejelentés nem lehetséges.
Aki október 1-jéig nem regisztrálja a programját, vagy hibás adatokat ad meg, mulasztási bírságra számíthat, amely:
– magánszemélyek esetén legfeljebb 50 ezer forint,
– cégek esetében 200 ezer forintig terjedhet,
– és a NAV többszöri felszólítás után az online adatszolgáltatást is felfüggesztheti.
Mire kell figyelni a gyakorlatban?
A könyvelők és adótanácsadók javasolják, hogy:
– készíts listát az összes használt számlázóeszközről (pl. Billingo, Számlázz.hu, NAV Ingyenes Online Számlázó, saját rendszer),
– ellenőrizd, hogy a jelenlegi program kompatibilis-e a NAV új szabványával (3.0 verzió),
– ha webáruházat üzemeltetsz, nézd meg, milyen háttérmotor generálja a számlát (pl. Shopify, WooCommerce, OVIP, Shoprenter),
– egyeztess a fejlesztőddel vagy szolgáltatóval, ha külsős rendszered van, és kérd a regisztrációs adatokat.
Miért jön most ez a szigorítás?
A NAV közlése szerint a cél a következő:
– csökkenteni az eltérő formátumú, nehezen feldolgozható adatokat,
– kiszűrni a nem bejelentett, „szoftverrel machinált” számlázásokat,
– megerősíteni az adatbiztonságot (pl. külföldi szervereken működő számlázók esetében),
– és fokozni az átláthatóságot a digitális gazdaságban.
A NAV jelezte: a változás nem a becsületes vállalkozók ellen irányul, hanem a rendszerszintű adatszolgáltatás megbízhatóságának növelését szolgálja.
Mit tegyél most?
Ha vállalkozásod van és online számlázót használsz, tedd meg az alábbiakat:
- Ellenőrizd, milyen számlázót használsz – verziószám, szolgáltató.
- Nyisd meg a NAV Online Számla felületét (https://onlineszamla.nav.gov.hu).
- Lépj be ügyfélkapuval.
- Töltsd ki a SZAMLAZO-REG űrlapot.
- Mentsd el a visszaigazolást.
A művelet nem hosszabb 10 percnél, de elmulasztása súlyos következményekkel járhat, különösen, ha nagyobb forgalmú cégről van szó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése