ELTÖRLIK A KÖZÉPISKOLAI FELVÉTELIT? – ÚJ OKTATÁSI RENDSZER KÉSZÜL TITOKBAN!

 


Titkolt átalakítás készül a magyar oktatásban! A kormány egy olyan, már előkészített javaslaton dolgozik, amely gyökeresen átalakítaná a középiskolai felvételi rendszerét – és ha minden így megy tovább, már 2026-ban életbe léphet az új modell.


A változás lényege: központi írásbeli helyett országos szintmérők döntenének a diákok sorsáról. Az érintettek? Több mint 100 ezer hatodikos és nyolcadikos tanuló évente!





Mi történik pontosan?



Egy kiszivárgott oktatási stratégia szerint a kormány 2025 nyarán bejelenti az új köznevelési koncepciót, amelynek egyik kulcseleme:


„A középfokú iskolákba történő bejutás nem a központi írásbeli felvételin, hanem egy egységes országos teljesítménymérésen alapul majd.”


Ez azt jelenti:


  • Megszűnne a jelenlegi központi magyar és matek írásbeli
  • Eltűnnének a gimnáziumok saját szóbeli felvételijei
  • Helyette egységes, tanév végi mérés alapján dőlne el, hogy ki hova mehet továbbtanulni






Mikor léphet életbe?



  • 2025 szeptember: bejelentés
  • 2025/2026 tanév: kísérleti bevezetés 6–8 iskolában
  • 2026/2027-es tanév: országos szintű alkalmazás



Azaz a most 5. és 7. osztályos diákok már az új rendszer szerint mehetnek tovább!





Mi lenne helyette?



A most bevezetni tervezett rendszer szerint:



    1. és 8. évfolyamon országos „kompetencia-alapú tanulmányi mérés” történne

  • A mérés nemcsak szaktárgyi tudást, hanem viselkedési, problémamegoldó és szociális készségeket is értékelne
  • A diákok pontszámot kapnának, és ennek alapján automatikus rangsor alakulna ki






Mi a baj a mostani felvételivel – szerintük?



A belső anyag szerint:


  • Túlzott stressz a 12–14 évesek számára
  • Túl nagy szerepet kap egyetlen nap teljesítménye
  • A szóbeli felvételik „szubjektívek”, nem egyenlő esélyt biztosítanak
  • Túlzott különórázásra kényszeríti a családokat






Mi lehet a valódi cél?



Szakértők szerint az új rendszerrel az állam teljes kontrollt szerezhet a beiskolázási folyamat felett:


  • Az iskola nem válogathatna – a rendszer automatikusan rangsorolna
  • Kevesebb elitgimnázium, több „középszintű” iskola
  • Több technikum irányába terelnék a tanulókat






Szülők, tanárok: felháborodás és értetlenség



„Már megint titokban készítik elő az átalakítást.”

„Miért nem kérdezik meg a szülőket?”

„Több százezer gyerek jövőjéről döntenének – politikai alapon?”

„Most kezdjük el a felkészülést, aztán kidobják a rendszert?”





Mit mond a kormány?



Hivatalos bejelentés még nincs, de Nagy Zoltán, az Oktatási Innovációs Központ igazgatója elismerte:


„Törekszünk arra, hogy az általános iskola végén a tanulók pályaválasztása ne egyszeri vizsgán, hanem egy hosszabb távú értékelés eredményén alapuljon.”





Mik az előnyei – elvileg?



  • Kevesebb stressz a gyerekeknek
  • Igazságosabb, hosszabb távú értékelés
  • Kevesebb családi kiadás (felvételi előkészítő, különóra)
  • Automatizált rendszer, kevesebb visszaélési lehetőség






És a hátrányok?



  • Kevesebb szülői kontroll
  • Nem lehet „javítani” a tanév végi teljesítményen
  • A tanulók életét egy adatbázis dönti el?
  • Az iskolák sem tudnak válogatni – a rendszer erőszakossá válhat






Összefoglalás



– A kormány 2026-tól megszüntetné a jelenlegi központi felvételit

– Helyette egy országos kompetenciamérés alapján rangsorolnák a diákokat

– A szülők és pedagógusok megosztottak – sokan félnek az új rendszertől

– A cél: egyenlőbb, de központosított beiskolázási folyamat

– Aki most 5. vagy 7. osztályos, valószínűleg már ebbe a rendszerbe kerül


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése