🏠 „Elveszik a házad egy kattintással?” – Itt az új digitális ingatlan-nyilvántartás, de senki sincs rá felkészülve!

 


2025 januárjában minden megváltozott! A kormány bevezette az elektronikus ingatlan-nyilvántartást – és ezzel az utolsó papírlap is eltűnhet az ingatlanügyintézésből. De vajon tudja-e az átlagember, hogy mostantól egy rossz kattintás vagy egy elrontott online adatlap elég lehet ahhoz, hogy bajba kerüljön?


Ez nem sci-fi. Ez a magyar valóság – 2025-ben.




💻 Digitális robbanás az ingatlanpiacon – mi az E-ING?


2025. január 15-én hivatalosan is elindult az új elektronikus ingatlan-nyilvántartás, ismertebb nevén E-ING. Ez a rendszer minden korábbinál mélyebben digitalizálja az ingatlanokhoz kapcsolódó ügyintézést.


Mit jelent ez?


  • Nincs több földhivatali sorban állás.

  • Minden dokumentum elektronikusan kerül beadásra.

  • Az adatok valós időben frissülnek.

  • Minden látszólag gyorsabb, egyszerűbb, „okosabb”.


Csakhogy a valóság jóval ijesztőbb annál, mint amit a brosúrákban leírnak.




⚠️ Az első gond már a startnál: technikai káosz és értetlenség


A rendszer még bevezetése előtt döcögött. Ügyvédi irodák panaszkodtak összeomló felületekre, hiányos oktatási anyagokra, értelmezhetetlen funkciókra.


Egy budapesti ügyvéd ezt mondta:


„Az állam olyan rendszert dobott ránk, amihez a szakembereknek is tanfolyam kéne. És közben elvárják, hogy mindent hiba nélkül kezeljünk. A hibák ára viszont brutális lehet – akár egy tulajdoni jog elvesztése is.”

 



🧾 Kinek kell használni az új rendszert?


Nincs kivétel. Az E-ING az alábbi helyzetekben kötelező:


  • adásvétel

  • öröklés

  • ajándékozás

  • jelzálog bejegyzés

  • társasházi alapító okirat módosítás

  • telekalakítás

  • kisajátítás (!)


Ha bárki ingatlannal kapcsolatos ügyet akar intézni 2025. január 15. után, elektronikusan kell tennie.




📉 És ha nem boldogulsz?


Az állam válasza: ügyfélkapu. De vajon minden idős ember, egyedülálló nyugdíjas, informatikában járatlan ügyfél tudja, hogyan kell használni?


És mi történik, ha valaki elront valamit az új rendszerben?


  • Elveszítheti az ingatlanját?

  • Késhet a bejegyzés hónapokat?

  • Belekerülhet egy eladási vagy öröklési jogi káoszba?


A válasz: igen, mindez lehetséges.




🛡️ Mit mond a kormány?


A hivatalos álláspont szerint az E-ING rendszer célja:


  • az átláthatóság növelése

  • gyorsabb ügyintézés

  • korrupció visszaszorítása

  • papíralapú terhelés megszüntetése


Szép szavak. De az, hogy mennyire van felkészülve az állampolgár és a szakma, az már más kérdés.




🔍 Milyen új dolgok kerültek be?


Az elektronikus rendszer „okos” funkciói:


  • automatikus előszűrés beadás előtt

  • integráció az ügyvédi nyilvántartással

  • automatikus iktatószám-generálás

  • gépi aláírás – az állam által generált „pecsét”


És még egy fontos újdonság:


Az E-ING rendszerben bárki ingatlanadatai valós időben lekérdezhetők lesznek, természetesen megfelelő jogosultsággal.

 

Ez azonban komoly adatvédelmi aggályokat is felvet.




😨 Mi történhet, ha hibázol?


Elég egy rosszul megadott helyrajzi szám. Vagy egy nem megfelelően csatolt melléklet.


A lehetséges következmények:


  • hónapokkal csúszó tulajdonbejegyzés

  • pereskedés jogviták miatt

  • elbukott hitelfelvétel

  • vagy akár: valaki más nevén szereplő tulajdon!


Az E-ING rendszerben nincs visszavonás – csak új eljárás, új díj, új várakozás.




🧓 Mi lesz az idősekkel, falun élőkkel?


Ők azok, akiket leginkább veszélyeztet ez a reform:


  • nincs internet-hozzáférésük

  • nem értenek az ügyfélkapuhoz

  • nem tudnak ügyvédet fizetni

  • sokszor nincs más, csak egy régi tulajdoni lap a fiók mélyén


Nekik a rendszer nem megkönnyíti, hanem ellehetetleníti az ügyintézést.




📊 Mennyi ügy érintett évente?


Magyarországon évente:


  • több mint 280 ezer adásvétel

  • 100 ezer öröklés

  • több ezer társasházi módosítás, telekalakítás


Mindez mostantól az E-ING-ben zajlik. És minden egyes hibás beküldés ára: idő, pénz, stressz.




👨‍⚖️ Mit mondanak a szakértők?


A Magyar Ügyvédi Kamara szerint:


„Az állam alábecsülte az átállás terhét. Túl gyorsan, túl nagy felelősséget tett a polgárok és az ügyvédek vállára. Az E-ING rendszer nem elutasítandó, de az előkészítés gyenge volt.”

 

Egyes ügyvédi irodák már most plusz díjat kérnek az E-ING ügyek intézéséért – és nem alaptalanul.




✅ Mire figyelj oda, ha nem akarsz bajba kerülni?


  1. Mindig ellenőrizd a helyrajzi számot – kétszer is.

  2. Csak ügyvéd által ellenőrzött dokumentumot tölts fel.

  3. Tudd, hol kell megkeresni az ingatlanról szóló korábbi adatokat.

  4. Használj kétlépcsős azonosítást az ügyfélkapuhoz.

  5. Ne hagyd az utolsó pillanatra a beadást!




Összefoglalás


    1. január 15-től kötelező az E-ING rendszer az ingatlanügyekhez

  • Digitális platformon kell beadni minden dokumentumot

  • A rendszer nem hibabiztos – súlyos következményekkel járhat egy apró elírás is

  • A lakosság jelentős része nincs felkészülve

  • A szakma szerint az állam nem biztosított kellő támogatást a zökkenőmentes átmenethez

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése