🧍‍♂️ ÚJABB BÍRSÁGCSAPDA? – MOST MÁR A ZEBRÁN KÍVÜL IS KÖTELEZŐ ELSŐBBSÉGET ADNI A GYALOGOSNAK?

 


Vigyázz, mert mostantól a járdán sétáló is megbüntethet téged! A kormány asztalán van egy KRESZ-módosító javaslat, amely alapjaiban írhatja át, mikor és hol kell elsőbbséget adni a gyalogosoknak.


Nem, nem csak a zebrán! A tervezet szerint a gyalogos már akkor is elsőbbséget élvezhet, ha látható szándékkal közeledik az úttesthez – még ott is, ahol nincs kijelölt gyalogátkelő.


Ez a módosítás több tízezer autóst sodorhat bírságveszélybe!




📜 Mit tartalmaz az új javaslat?


A KRESZ-módosítás tervezete szerint 2025 decemberétől a következő ponttal egészülne ki a gyalogosokkal kapcsolatos szabály:


„A járművezető köteles megállni és elsőbbséget adni a gyalogos részére abban az esetben is, ha a gyalogos egyértelműen az úttest átlépésének szándékát jelzi, még akkor is, ha a helyszínen nem található kijelölt gyalogos-átkelőhely.”

 

Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy:


– nem kell zebra,
– nem kell tábla,
elég, ha a gyalogos lépne – és neked már állni kell.




🧠 Mi az a „látható szándék”?


A törvényalkotók szerint „látható szándék” lehet például:


– a gyalogos lelép a járdaszegély szélére
– jobbra-balra néz, majd elindul
– testtartása vagy mozgása alapján egyértelműen átkelne


Ezeket a szubjektív jeleket kell az autósnak észlelni – és már fékeznie is kell.




⚖️ Mire számíthatsz, ha nem adsz elsőbbséget?


Aki nem ad elsőbbséget ilyen helyzetben:


közlekedési szabálysértést követ el
bírság: 30.000 – 100.000 Ft
ismételt esetnél: jogosítvány felfüggesztés is lehetséges


Ha baleset történik:


szabálysértés helyett bűncselekmény lehet a vád!




🚷 Miért született ez az ötlet?


A hivatalos indoklás szerint:


– 2023-ban 2215 gyalogost ütöttek el zebrán kívül
– ebből 16 halálos kimenetelű volt
– az esetek 89%-ában az autós volt a hibás
– gyakori a „nincs zebra, tehát nem állok meg” hozzáállás


A cél: növelni a gyalogosok védelmét ott is, ahol nincs jelzés.




🚨 Hol a határ?


A kérdés jogos: hol kell megállni, és hol nem?


A javaslat szerint:


– városi övezetben minden járdacsatlakozásnál figyelni kell
parkolóhelyek előtt, játszótereknél, buszmegállóknál különösen
– országúton, nem belterületen a szabály nem érvényes




🚓 Ki fogja ellenőrizni?


A közlekedési rendőrség szerint:


kamerák elemzik a gyalogosok mozgását és a járművek reakcióját
– városi térfigyelő rendszerek is alkalmazhatóak lesznek
– a bírságokat automatikusan küldik ki rendszám alapján


A gyalogos panasz alapján is indulhat eljárás!




💬 Mit mondanak az autósok?


– „Így már tényleg lehetetlen vezetni!”
– „Ez csak újabb pénzlehúzás!”
– „Minek van zebra, ha mindenhol zebra van?”
– „A gyalogosok is figyelmetlenek, de mindig mi vagyunk a hibásak!”


Sokan féltik a jogosítványukat, mert szerintük ez túl szubjektív szabály.




🦺 És mit mondanak a gyalogosok?


– „Végre!”
– „Így talán nem kell attól félnem, hogy elgázolnak”
– „Gyerekkel vagy babakocsival eddig is életveszély volt”
– „A járda szélén állni nem egyenlő öngyilkossággal”


A lakosság megosztott – de a gyalogosvédelmi szervezetek támogatják a javaslatot.




🛠️ Mire figyelj, ha nem akarsz bírságot?


  1. Mindig lassíts, ha gyalogost látsz a járda szélén

  2. Ne csak a zebrára figyelj – hanem az emberek testbeszédére is

  3. Kiemelten figyelj parkolók, iskolaudvarok, óvodák közelében

  4. Kerüld az utolsó pillanatos fékezést – előzd meg a bajt




📅 Mikortól éles a szabály?


A jelenlegi tervezet szerint:


– 2025. december 1-jén lépne hatályba
– 2025. november: lakossági tájékoztató kampány
– az első hónapban figyelmeztetés, 2026-tól bírságolás




Összegzés


– 2025 végétől a gyalogos nemcsak a zebrán lesz védett
– az autósnak akkor is meg kell állnia, ha a gyalogos átkelni készül
– a szabály szubjektív, de a büntetés objektív: akár 100.000 Ft
– a cél: nagyobb biztonság, kevesebb baleset, de sok a kérdőjel

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése