2025 júliusára egyre több európai felhasználó kap olyan értesítést a mobiljára, amely adatvédelmi változásokról tájékoztatja. Az ok: az Európai Unió új digitális adatvédelmi csomagja, amely július 10-től lép életbe, és radikálisan átalakítja a közösségi oldalak adatkezelési gyakorlatát. A változások több tízmillió magyar és európai felhasználót érintenek, és komoly következményekkel járhatnak a Facebook, Instagram, TikTok és YouTube működésére.
Tényleg törlik, amit eddig tároltak?
A rendelet lényege, hogy a platformoknak kötelező lesz részletesen tájékoztatniuk arról, milyen adatokat gyűjtenek, mennyi ideig tárolják azokat, és ki, milyen célból férhet hozzá. A legnagyobb változás, hogy a felhasználók kérésére 30 napon belül teljes adattörlést kell végrehajtani, nemcsak a tartalmakra, de a profiladatokra, keresési előzményekre, helyadatokra és interakciókra is kiterjedően.
2025. július 10-től új felugró ablak jelenik meg minden közösségi platformon, amelyben választani kell: engedélyezzük a személyre szabott adatgyűjtést, vagy korlátozottabb funkciókkal használjuk az adott szolgáltatást.
Nem engeded a követést? Megvonhatják a fiókod egyes funkcióit
A legnagyobb port kavarta változás, hogy az adatgyűjtést visszautasító felhasználók esetében egyes funkciókat korlátozhatnak. Ez konkrétan azt jelenti, hogy:
a TikTok algoritmusa nem mutat majd releváns tartalmakat,
a YouTube nem ajánl személyre szabott videókat,
a Facebookon és Instagramon nem jelennek meg célzott hirdetések,
bizonyos hirdetési bevételek után kevesebb jutalék jár a tartalomgyártóknak.
A Meta és a Google európai jogi irodája már jelezte: csak akkor tudják fenntartani az ingyenes platformokat, ha a felhasználók hozzájárulnak bizonyos szintű adatkezeléshez.
Mi változik a gyakorlatban?
1. Törölhető lesz minden eddigi tevékenység – lájkok, megosztások, keresések, nézettségi előzmények.
2. A hirdetők kevesebb adatot látnak majd rólunk – megszűnik az érdeklődési kör alapján történő célzás.
3. A gyerekek és fiatalkorúak védelme kiemelt hangsúlyt kap – automatikusan anonim módba kerülnek 16 év alatt.
4. Az automatikus profilalkotás (pl. politikai nézet, egészségügyi szokások) tilos lesz – kivéve, ha kifejezetten engedélyezzük.
Mit tehet most a felhasználó?
A szakértők szerint érdemes még a rendelet életbe lépése előtt átnézni minden közösségi fiók adatvédelmi beállításait. A legtöbb platformnál ez az alábbi lépésekben történhet:
Lépj be a fiókodba
Nyisd meg a „Beállítások” menüt
Válaszd az „Adatvédelem” vagy „Adatkezelés” részt
Kapcsold ki a személyre szabott hirdetéseket és követést
Kérj egy adatletöltést, és ha szükséges, töröld az előzményeket
Fontos: 2025. július 1-jétől elérhető lesz minden EU-s felhasználónak az új „Európai Adatkezelő Portál”, ahol egyetlen felületen lehet majd kezelni minden regisztrált adatgyűjtési hozzájárulásunkat.
Mely cégeket érinti leginkább a szabályozás?
Facebook (Meta Platforms Inc.)
Instagram
TikTok (ByteDance Ltd.)
YouTube (Google / Alphabet)
Snapchat
Twitter (X)
Pinterest
Reddit
LinkedIn
Ezek a cégek egységes adatvédelmi jelentési kötelezettséget kapnak, és minden három hónapban nyilvánosságra kell hozniuk, milyen adatot, hány felhasználótól, milyen célból kezelnek.
Pénzbírság jár, ha nem tartják be
Aki megszegi az új EU-s adatvédelmi rendeletet, akár a teljes európai éves bevételének 6%-át is elveszítheti bírság formájában. Ez a Meta esetében több milliárd eurós kockázatot jelent.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése