Kevesebb papír, gyorsabb ügyintézés – egyszerűsödik a családi pótlék igénylése

 


Októbertől új szabály lép életbe: kevesebb nyomtatvány, kevesebb utánajárás – gyorsabban kaphatják meg a jogosultak a családi pótlékot.


A 224/2025. (VII. 12.) Kormányrendelet értelmében 2025. október 1-jétől módosul a családi pótlék igénylésének menete. A cél az, hogy a családok gyorsabban, egyszerűbb módon juthassanak hozzá az ellátáshoz – kevesebb legyen az ügyintézési idő és az adminisztrációs teher. Az új szabályozás különösen nagy segítség lehet azoknak, akik friss jogosultságot szeretnének bejelenteni – például gyermekszületés után, válás esetén vagy iskolaváltáskor.


Az új rendszer bevezetése a Magyar Államkincstár, a NAV és az Oktatási Hivatal közötti adatkapcsolaton alapszik, így több olyan dokumentum, amit eddig a szülőnek kellett beszereznie, most automatikusan megérkezik a hatósághoz.


Mi változik az igénylésnél?


Az új rendelet alapján az eddigi nyomtatványos eljárás helyett online és automatikus adatszolgáltatáson alapul majd az ügyintézés. Ez azt jelenti:


A gyermek iskolalátogatási igazolását már nem kell külön benyújtani,
az iskolák és óvodák elektronikus rendszerből továbbítják az adatokat,
gyámhatósági határozatok is automatikusan bekerülnek a kincstár rendszerébe,
a szülőnek csak akkor kell nyilatkoznia, ha valamilyen adat eltér vagy hiányzik.


Az új igénylési űrlapok rövidebbek, a korábban 3-4 oldalas nyomtatványok helyett egy egyszerű elektronikus űrlap is elég lesz a bejelentéshez.


Ki igényelheti mostantól egyszerűbben?


Minden magyar állampolgár, aki:


– magyarországi lakcímmel rendelkezik,
– nevelésben vagy gondozásban részesíti a gyermeket,
– megfelel a jogosultsági feltételeknek (pl. nem tanul külföldön a gyermek, nincs kizáró jogcím).


Az új eljárás külön figyel a következő helyzetekre:


– ha válás után megváltozik, hogy ki neveli a gyermeket,
– ha a gyermek bentlakásos iskolába vagy kollégiumba kerül,
– ha gyám vagy nevelőszülő veszi át a gondozást,
– ha a gyermek betölti a 16. vagy 20. életévét (korhatár-váltás).


Ezeket eddig külön igazolni kellett, mostantól viszont az állami szervek automatikusan továbbítják az adatokat a Magyar Államkincstár felé.


Hol lehet majd benyújtani az igényt?


A családi pótlék igénylése történhet:


Ügyfélkapun keresztül, elektronikus úton,
papíralapon, de egyszerűsített formanyomtatvánnyal,
kormányablakban, ahol az ügyintéző helyben segít az elektronikus beküldésben.


A MÁK közlése szerint 2025. október 1-jétől előnyben részesítik az elektronikus igényléseket, és azok feldolgozása legfeljebb 8 napon belül megtörténik. Papíralapú ügyintézés esetén ez 15 nap lehet.


Mikor érkezik meg az ellátás?


A sikeres igénylés feldolgozása után az első utalás már a következő hónap elején megtörténik. A Magyar Államkincstár havi rendszerességgel, minden hónap 3–5. munkanapján teljesíti az utalásokat.


Az új eljárás célja az, hogy:


– ne legyen hosszú várakozási idő,
– az ellátás ne szakadjon meg akkor sem, ha például elválnak a szülők vagy más gondviselő kerül előtérbe,
– és a támogatások folyamatosan elérhetők maradjanak azoknak, akik jogosultak rá.


Mi marad a régiben?


Fontos tudni, hogy az összeg és a jogosultság feltételei nem változnak. Tehát:


– az egy gyermek után járó összeg továbbra is 12.200 Ft havonta,
– a két gyermek után járó támogatás 13.300 Ft gyermekenként,
– három vagy több gyermek esetén 16.000 Ft gyermekenként,
– egyedülálló szülők esetén ezek az összegek továbbra is magasabbak.


Aki már eddig is kapta a családi pótlékot, annak nincs teendője, a változás csak az új igénylésekre és az adatmódosításokra vonatkozik.


Mit kell tenni szeptemberig?


A Kincstár honlapján (allamkincstar.gov.hu) augusztus közepétől elérhető lesz az új igénylési felület, ahol:


– tájékoztató videók,
– kitöltési segédletek,
– letölthető sablonok,
– és élő ügyfélszolgálati chat is segíti az ügyintézést.


Aki nem biztos abban, hogy jogosult, annak érdemes szeptemberben előzetes jogosultsági ellenőrzést kérni, akár a kormányablaknál, akár a MÁK ügyfélszolgálatán:
Telefon: 1819, vagy e-mail: ugyfelszolgalat@allamkincstar.gov.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hírfutam

Kapcsolódó hírek