Tényleg jön a büntetőpont a bringásoknak is? Egy új KRESZ-tervezet szövege kiszivárgott, és amit sokan csak pletykának hittek, most hivatalosan is napvilágra került: 2026-tól a kerékpárosok is bekerülhetnek a közlekedési pontrendszerbe!
Ez az új szabályozás minden bringást érint, aki közúton, városban vagy kerékpársávon közlekedik – és ha életbe lép, súlyos következményekkel járhat egy-egy szabályszegés!
Mi ez az egész pontrendszer?
A jelenlegi közlekedési pontrendszer az autósokra vonatkozik – 18 büntetőpont után elvész a jogosítvány. A most tervezett módosítás ezt kiterjesztené:
„A kerékpárral történő szabályszegés esetén a rendőrség figyelmeztetést vagy közlekedési pontot adhat, a visszatérő szabályszegők nyilvántartásba kerülnek.”
Mik ezek a pontok?
A javaslat alapján a bicikliseket is pontozná a rendőrség:
- Bukósisak nélküli közlekedés gyerekekkel: 2 pont
- Piros lámpán való áthajtás: 4 pont
- Járdán való szabálytalan haladás: 3 pont
- Ittas kerékpározás: 5 pont
- Féktelen, kivilágítatlan bringa használata: 2 pont
Mi történik, ha összegyűlik a pont?
- 10 pont után kötelező kresz-tanfolyam
- 15 pont után „kerékpáros alkalmassági vizsga”
- Ismételt szabályszegésnél akár kerékpár elkobzás (ez különösen vitatott pont!)
Kiket érint?
- Minden 14 év feletti biciklist, aki közúton közlekedik
- Futárokat, e-bringásokat, rollerhasználókat (kiterjeszthető formában)
- Hobby bringásokat, városban közlekedőket
- Versenyzőket is, ha közúton edzenek
Mi a célja a változásnak?
„A kerékpáros balesetek 27%-át a szabályszegő bringások okozzák. Szükséges a következetes szabályozás.”
– olvasható a Közlekedési Hatóság belső tervezetében.
A cél:
– felelősségre vonás
– balesetek csökkentése
– „egyenlő mérce” minden közlekedőre
Mi az emberek reakciója?
„Mi jön ezután, rendszám a bringákra?”
„Már a gyerekeket is pontozzák?”
„A baleseteket nem a biciklisek okozzák, hanem az autók!”
„Ez igazságtalan és kivitelezhetetlen vidéken.”
Mit mondanak a kerékpáros szervezetek?
– A Magyar Kerékpárosklub határozottan tiltakozik:
„Ez túlzó, értelmetlen és aránytalan szabályozás. A valódi gondot nem a biciklisek, hanem az infrastruktúra hiánya okozza.”
– A BKK és MÁV kerékpáros munkacsoportjai is kérik az új szabályok átdolgozását vagy elhalasztását.
Mikor léphet életbe?
- 2025 július: társadalmi egyeztetés
- 2025 december: KRESZ-módosítás benyújtása
- 2026. március 1-től: tesztidőszak indulhat Budapest és 3 nagyváros bevonásával
- 2027-re országos bevezetés a cél
Milyen hatása lesz?
- Nőhet a felelősségteljes biciklis közlekedés
- De sokan elbizonytalanodhatnak, és kevesebben választják majd a kerékpárt
- A büntetések pénzre válthatók is lehetnek – ezzel akár új bírságforrássá válhat a rendszer
- Digitális nyilvántartás jönne, appal, QR-kóddal, fényképes ellenőrzéssel
Összefoglalás
– A kormány 2026-tól pontrendszert vezethet be a biciklisek számára is
– A szabályszegéseket pontoznák, ismétlésnél vizsga, bírság, elkobzás is lehet
– A cél: szabályosság, de a megvalósítás komoly társadalmi vitát vált ki
– A döntés hamarosan végleges lehet – figyeld, mert te is érintett lehetsz!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése