BEVEZETIK A KÖZLEKEDÉSI PONRENDSZERT A BICIKLISEKNEK IS? – ITT AZ ÚJ KRESZ!

 


Tényleg jön a büntetőpont a bringásoknak is? Egy új KRESZ-tervezet szövege kiszivárgott, és amit sokan csak pletykának hittek, most hivatalosan is napvilágra került: 2026-tól a kerékpárosok is bekerülhetnek a közlekedési pontrendszerbe!


Ez az új szabályozás minden bringást érint, aki közúton, városban vagy kerékpársávon közlekedik – és ha életbe lép, súlyos következményekkel járhat egy-egy szabályszegés!





Mi ez az egész pontrendszer?



A jelenlegi közlekedési pontrendszer az autósokra vonatkozik – 18 büntetőpont után elvész a jogosítvány. A most tervezett módosítás ezt kiterjesztené:


„A kerékpárral történő szabályszegés esetén a rendőrség figyelmeztetést vagy közlekedési pontot adhat, a visszatérő szabályszegők nyilvántartásba kerülnek.”





Mik ezek a pontok?



A javaslat alapján a bicikliseket is pontozná a rendőrség:


  • Bukósisak nélküli közlekedés gyerekekkel: 2 pont
  • Piros lámpán való áthajtás: 4 pont
  • Járdán való szabálytalan haladás: 3 pont
  • Ittas kerékpározás: 5 pont
  • Féktelen, kivilágítatlan bringa használata: 2 pont






Mi történik, ha összegyűlik a pont?



  • 10 pont után kötelező kresz-tanfolyam
  • 15 pont után „kerékpáros alkalmassági vizsga”
  • Ismételt szabályszegésnél akár kerékpár elkobzás (ez különösen vitatott pont!)






Kiket érint?



  • Minden 14 év feletti biciklist, aki közúton közlekedik
  • Futárokat, e-bringásokat, rollerhasználókat (kiterjeszthető formában)
  • Hobby bringásokat, városban közlekedőket
  • Versenyzőket is, ha közúton edzenek






Mi a célja a változásnak?



„A kerékpáros balesetek 27%-át a szabályszegő bringások okozzák. Szükséges a következetes szabályozás.”

– olvasható a Közlekedési Hatóság belső tervezetében.


A cél:

– felelősségre vonás

– balesetek csökkentése

– „egyenlő mérce” minden közlekedőre





Mi az emberek reakciója?



„Mi jön ezután, rendszám a bringákra?”

„Már a gyerekeket is pontozzák?”

„A baleseteket nem a biciklisek okozzák, hanem az autók!”

„Ez igazságtalan és kivitelezhetetlen vidéken.”





Mit mondanak a kerékpáros szervezetek?



– A Magyar Kerékpárosklub határozottan tiltakozik:


„Ez túlzó, értelmetlen és aránytalan szabályozás. A valódi gondot nem a biciklisek, hanem az infrastruktúra hiánya okozza.”


– A BKK és MÁV kerékpáros munkacsoportjai is kérik az új szabályok átdolgozását vagy elhalasztását.





Mikor léphet életbe?



  • 2025 július: társadalmi egyeztetés
  • 2025 december: KRESZ-módosítás benyújtása
  • 2026. március 1-től: tesztidőszak indulhat Budapest és 3 nagyváros bevonásával
  • 2027-re országos bevezetés a cél






Milyen hatása lesz?



  • Nőhet a felelősségteljes biciklis közlekedés
  • De sokan elbizonytalanodhatnak, és kevesebben választják majd a kerékpárt
  • A büntetések pénzre válthatók is lehetnek – ezzel akár új bírságforrássá válhat a rendszer
  • Digitális nyilvántartás jönne, appal, QR-kóddal, fényképes ellenőrzéssel






Összefoglalás



– A kormány 2026-tól pontrendszert vezethet be a biciklisek számára is

– A szabályszegéseket pontoznák, ismétlésnél vizsga, bírság, elkobzás is lehet

– A cél: szabályosság, de a megvalósítás komoly társadalmi vitát vált ki

– A döntés hamarosan végleges lehet – figyeld, mert te is érintett lehetsz!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése