Idősekre csapott le a csalóhullám – ezzel a módszerrel fosztanak ki falvakat

 


Újabb hullámban támadják a magyar időseket a csalók, és most már nemcsak városokban, hanem kifejezetten falusi, elzárt településeken vadásznak a gyanútlan áldozatokra. A rendőrség és az NMHH is figyelmeztet: sokkal kifinomultabb, meggyőzőbb módszerekkel operálnak, mint korábban. A károsultak száma növekszik, az esetek hátterében pedig gyakran valódi ügyintézőnek tűnő csalók állnak.


Bejelentkeznek mint bank, közmű vagy rendőrség


A legfrissebb trükkök között szerepel az, amikor a hívó a bank biztonsági szolgálatára hivatkozik, és azt állítja, hogy az idős személy számláját feltörték. Az áldozatot arra próbálják rávenni, hogy „megerősítésként” adja meg a bankkártya adatait, vagy telepítsen egy „védelmi alkalmazást” – ami természetesen valójában távoli hozzáférést biztosít a csalóknak.


Szintén terjed az a módszer, amikor közműszolgáltatók vagy önkormányzati ügyintézők nevében keresik meg az idős embereket, gyakran személyesen. Ilyenkor „ellenőrzést” színlelnek, például gázórához vagy villanyórához kapcsolódóan, majd elterelik a figyelmet, és értékeket lopnak el a lakásból.


Egyre több trükköző jelenik meg személyesen


A rendőrség külön felhívta a figyelmet, hogy nemcsak telefonos, hanem személyes megjelenésű csalások is szaporodtak, főleg Békés, Borsod és Szabolcs megyében. Itt gyakran járják végig a házakat, főleg egymagukban élő időseket keresve.


Az elkövetők sokszor idős, kedvesnek tűnő embereket küldenek előre, hogy elnyerjék a bizalmat. Volt olyan eset, hogy egy nő egy „orvosi vizsgálatra jelentkezett” egy idős háznál, majd perceken belül megjelent két „mentős” férfi is, akik kiemeltek a lakásból több százezer forintot.


Valódi telefonszámokat és neveket használnak


A csalók egyre ügyesebbek abban is, hogy megtévesztő, de valósnak tűnő telefonszámokról telefonálnak – ezt hívják „spoofing”-nek. A hívószám lehet például egy létező bankfióké vagy önkormányzati ügyfélszolgálaté, amit a csalók lemásolnak. Így az idős személy a kijelzőn valódi szervezet nevét látja, és emiatt sokkal könnyebben dől be a csalásnak.


Az NMHH szerint egyre több ilyen esetről érkezik bejelentés, ezért fokozott figyelemre kérik a lakosságot, főleg az időseket, és a hozzátartozóikat.


Hogyan verik át őket?


A leggyakoribb módszerek a következők:


Telefonos trükk: A csaló banki alkalmazottnak vagy rendőrnek adja ki magát. Azt állítja, hogy az illető számláját feltörték, és kérik az adatok „ellenőrzését”. Az áldozat megadja a banki hozzáférést, mire eltűnik a számláról több százezer forint.


Személyes megjelenés: „Gázóra-leolvasás”, „kéményellenőrzés”, „szociális felmérés” címén bemennek az idős ember lakásába. Míg az egyik eltereli a figyelmet, a másik átkutatja a lakást és elvisz értékeket.


Családtag nevében telefonálnak: A „unokázós csalás” új verziója is terjed, ahol állítólagos unoka vagy rokon kér sürgős pénzt baleset, kórházi helyzet vagy rendőrségi ügy miatt.


Előre bejelentkezéses átverés: E-mailben vagy SMS-ben érkezik egy „hatósági” időpont, például egészségügyi vizsgálatra. A valótlan látogatás időpontjában már ott állnak a csalók az ajtóban, és a kiszolgáltatottságot kihasználva verik át az áldozatot.


Rendőrségi figyelmeztetés már több megyében is megjelent


A rendőrség Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Bács-Kiskun és Vas megyében is kiadott hivatalos felhívást, amelyben fokozott éberségre kérik az időseket és hozzátartozóikat.


Kiemelten veszélyeztetett települések például:


  • Sárospatak környéke

  • Berettyóújfalu és környéke

  • Bátonyterenye és vidéke

  • Mezőcsát és Tiszafüred körzete

A legtöbb eset ott történt, ahol az idősek egyedül élnek, és nincsenek aktív napi kapcsolataik a külvilággal – ezeket a csalók célzottan keresik.


Mit javasolnak a hatóságok?


A rendőrség tanácsai szerint:

Ne engedj be senkit, aki nem tud hiteles igazolványt felmutatni és nem volt előre egyeztetve.
Ne add meg telefonon sem bankkártya-, sem TAJ-számot, sem személyes adatot.
Ha bármi gyanúsat tapasztalsz, azonnal szakítsd meg a hívást, és hívd a 112-t.
Minden furcsa látogatást vagy telefonhívást beszélj meg a családdal, kérj visszacsatolást.
Tanítsuk meg az időseket a védekezésre, figyeljünk oda rájuk naponta.


Hová lehet bejelenteni a csalási kísérletet?


A lakosság az alábbi hivatalos csatornákon tehet bejelentést:

Rendőrség 24 órás segélyhívó: 112
Bűnmegelőzési központ e-mail: buno@police.hu
NMHH ügyfélszolgálat: 06-1-457-7100
Telefontanú zöldszám: 06-80-555-111


Egy pillanat alatt kárt szenvedhet bárki


A csalók módszerei napról napra fejlődnek. A veszély nem csak a városokban, de egyre inkább a falusi Magyarországon is valóságos, és több ezer idős ember él kiszolgáltatottan. A hatóságok hangsúlyozzák: az összefogás, az odafigyelés és a napi kommunikáció a legerősebb fegyver a csalókkal szemben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése