Szigorítás jön a táppénz kifizetésénél: júliustól új ellenőrzési rendszert vezet be az OEP, és már nem jár automatikusan a pénz annak, aki betegállományba kerül. Több dolgozó már most figyelmeztetést kapott – új feltételekhez kötik a jogosultságot.
A táppénz eddig is csak meghatározott feltételek teljesülése esetén járt, de mostantól már nem csak az orvosi igazolás számít, hanem egy új, belső rendszer is vizsgálja, hogy valóban jogosult-e az adott dolgozó az ellátásra. A változások 2025. július 1-jétől életbe léptek, és elsőként a hosszabb betegszabadságra vonult munkavállalók kapják az automatikus ellenőrzéseket.
Új adatellenőrzés indul – központi rendszer dönt a pénzről
Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) és a NEAK közösen bevezetett egy új szoftveres ellenőrző rendszert, amely összeveti a táppénzre jogosító dokumentumokat a munkaügyi és társadalombiztosítási adatbázisokkal. Ez azt jelenti, hogy minden táppénz-igénylés automatikusan átfut a központi ellenőrzésen, mielőtt az utalásra sor kerülne.
Az új rendszer képes kiszűrni azokat, akiknek hiányos a biztosítási jogviszonya, megszűnt a munkaviszonya, vagy az orvosi igazolás nem felel meg a formai előírásoknak. Ezekben az esetekben a táppénzt visszatartják, és külön eljárásban kell bizonyítani a jogosultságot.
Nem elegendő az orvosi igazolás – bővül az ellenőrzés köre
Korábban elegendő volt, ha a háziorvos vagy a kezelőorvos kiállította a keresőképtelenségi igazolást, és azt az alkalmazott leadta a munkáltatónak. Júliustól azonban az orvosi papír önmagában nem garantálja a táppénz folyósítását. A háttérrendszer vizsgálja a dolgozó járulékfizetését, a bejelentett munkaórák számát, a munkaviszony típusát, sőt – egyes esetekben – még a megelőző ellátások folytonosságát is.
Ha bármelyik adatnál eltérést találnak, automatikus figyelmeztetést küldenek az ügyfélkapura, és az ellátás folyósítását felfüggeszthetik.
Több ezer ember már kapott visszajelzést
A Hírfutam információi szerint már június utolsó hetében több munkavállaló is értesítést kapott arról, hogy a benyújtott táppénz igényét „adateltérés miatt vizsgálat alá vonták”. Ezek az értesítések legtöbbször az ügyfélkapun keresztül érkeztek, és sok esetben nem tartalmaztak konkrét hibaleírást, csak azt, hogy az utalás egyelőre nem történik meg.
A dolgozóknak ilyenkor külön nyilatkozatot kell benyújtaniuk, vagy a munkáltatónak kell igazolnia a jogviszonyt a NEAK felé.
Különösen veszélyeztetettek a részmunkaidősök és a próbaidőn lévők
Az új rendszer elsőként azokat szűri, akik nem teljes állásban dolgoznak, vagy csak rövid ideje állnak munkaviszonyban. A próbaidőn lévő munkavállalók esetében például sokszor nincs még beérkezve minden TB-járulék-adat, emiatt a rendszer automatikusan megjelöli az igényt „ellenőrzés szükséges” státusszal.
Ugyanez igaz a katás vagy egyéni vállalkozói háttérrel rendelkezők esetében is: nekik külön igazolást kell beküldeniük, hogy az adott időszakban biztosítottak voltak.
Mit tehet az, akinek visszatartják a táppénzét?
Első lépésként érdemes belépni az ügyfélkapura, és megnézni, hogy érkezett-e tájékoztatás a NEAK-tól. Ha igen, akkor az abban szereplő utasításokat kell követni – ez lehet egy nyilatkozat, vagy új dokumentumok beküldése. Fontos, hogy az utalás csak a vizsgálat lezárása után indulhat újra, és ez akár 30 napot is igénybe vehet.
Súlyosabb esetben érdemes telefonon kapcsolatba lépni a NEAK ügyfélszolgálatával a +36-1-298-2444-es számon, vagy írni az oep@neak.gov.hu címre.
Ha most nem figyelsz, elúszhat a táppénz – az új rendszer automatikusan visszatartja az utalást, ha bármilyen hiba van a háttérben. Már nem elég az orvosi igazolás – minden adatnak stimmelnie kell.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése