Újabb szigorítás érkezik, ezúttal a társasházak világában: júliustól új típusú ellenőrzések indulnak, és komoly bírságokra számíthatnak azok a közös képviselők, akik nem tartanak rendet az elszámolások és működési szabályok terén. A változás már életbe lépett – és nem adnak több haladékot.
A Miniszterelnökséghez tartozó építésügyi hatóságok 2025. június végén hivatalosan is bejelentették: júliustól célzott ellenőrzéseket indítanak társasházak működésének vizsgálatára, kiemelten a közös költség elszámolások, a közgyűlési jegyzőkönyvek, a felújítási alapok és az adózási kötelezettségek területén. A cél az, hogy átláthatóbb és szabályszerűbb működésre kényszerítsék a lakóközösségeket, különösen ott, ahol eddig semmilyen pénzügyi átláthatóság nem volt.
Már nem csak panasz alapján indul eljárás
A változás legfontosabb eleme, hogy az ellenőrzések mostantól nem csak bejelentés vagy panasz alapján indulhatnak, hanem szúrópróbaszerűen is kiválaszthatják a társasházakat. Az ellenőrzést az Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatal, valamint az adóhatóság összehangoltan végzi – így egy helyszíni vizsgálat során akár építési szabálytalanságokat, adóelkerülést vagy okirat-hamisítást is feltárhatnak.
A célzott vizsgálatokat elsősorban a 6 lakásnál nagyobb társasházaknál kezdik, de a szabály minden lakóközösségre érvényes, függetlenül attól, hányan lakják vagy milyen régi az épület.
Mire figyelnek mostantól különösen?
Az ellenőrök elsősorban az alábbi területeket vizsgálják:
A közös költségek pontos nyilvántartása és elszámolása.
A közgyűlési jegyzőkönyvek megléte, azok hitelesítése.
A felújítási alap nyilvántartása, és annak felhasználása.
A közös képviselő megbízásának érvényessége.
A NAV felé történő adatszolgáltatás, ha a társasháznak bevétele is van (pl. reklámtábla, tetőbérlés).
Az egyik leggyakoribb hiba, hogy a közös képviselők nem vezetik szabályosan a pénzügyi naplót, vagy egyáltalán nem tudják bemutatni a könyvelést. Ilyen esetben azonnali felszólítás, sőt bírság is jöhet – a hivatalok szerint nincs több türelmi idő.
Több társasház már kapott ellenőrzést – bírság is volt
Olvasóink közül többen is jelezték, hogy június végén értesítést kaptak arról, hogy ellenőrzés indul náluk, és már a júliusi első héten megtörtént a helyszíni vizsgálat. Egy VIII. kerületi 16 lakásos háznál például hiányzott a 2023-as közgyűlés jegyzőkönyve és a pénzügyi kimutatás, emiatt a közös képviselőt 150 ezer forintos bírsággal sújtották.
A hatóság szerint ez csak a kezdet, és a nyár folyamán több száz hasonló eljárás indul majd országszerte.
Elektronikusan is figyelik az adatokat
Az új rendszer része, hogy összekapcsolták a társasházi nyilvántartást az adóhatósági adatbázisokkal, így például a NAV már látja, ha egy társasház reklámtáblából, parkolóból vagy egyéb forrásból bevételt szerez, és ezek után nem vall be adót. Az ilyen eltitkolt jövedelmek után büntetőeljárás is indulhat, különösen akkor, ha több éves visszamenőleges eltéréseket találnak.
Kötelező éves elszámolás – mostantól komolyan veszik
A társasházaknak eddig is kötelező volt évente egyszer közgyűlést tartani, ahol a közös képviselő elszámol a költségekkel. Ez azonban sok helyen csak formális vagy egyáltalán nem történt meg. Júliustól a hatóság ellenőrzi, hogy ezek az elszámolások valóban megtörténtek-e, és ha nem, akkor kényszerintézkedést is alkalmazhatnak, például határidős pótközgyűlés összehívását írják elő.
Kihez fordulhat, akit érint a változás?
A társasházak jogszerű működését az Építésügyi és Örökségvédelmi Hivatal felügyeli, elérhetőségük: epitesugy@bm.gov.hu, telefonon: +36-1-795-8600.
Adózással kapcsolatos kérdésekben a NAV telefonos ügyfélszolgálata a 1819-es számon érhető el, vagy az info@nav.gov.hu e-mail címen.
A közös képviselőknek érdemes azonnal átnézniük az iratokat, jegyzőkönyveket és könyvelést – júliustól nincs több haladék, és a bírságok komolyak lehetnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése