Sokan nem is sejtik, de Magyarországon már évek óta tilos bizonyos kifejezések használata a boltokban, reklámokban és online hirdetésekben. A Gazdasági Versenyhivatal és a fogyasztóvédelmi hatóság egyre szigorúbban figyeli, milyen szavakat írnak ki az eladók, gyártók vagy influenszerek. Aki megszegi a szabályokat, az milliós bírságra számíthat – már egyetlen szó miatt is.
2025 júniusában újabb ellenőrzéseket indított a GVH, miután több bejelentés is érkezett arról, hogy kereskedők és szolgáltatók tiltott reklámszövegeket használnak hirdetéseikben. Olyan szavakat, amelyek a hatóság szerint megtévesztőek, túlzóak vagy garantált hatást ígérnek, holott azokat nem lehet objektíven igazolni.
Ezeket már tilos mondani: a hatóság listája világos
A magyar reklámszabályozás értelmében nem használhatók azok a szavak vagy kifejezések, amelyek a termék abszolút kiválóságát állítják, vagy olyan hatást ígérnek, amit nem lehet bizonyítani. Íme néhány konkrét kifejezés, ami szerepel a tiltólistán:
„A legjobb” – ezt csak akkor lehetne használni, ha objektív, összehasonlító tesztekkel bizonyítható lenne, hogy valóban az.
„Orvosilag igazolt” – kizárólag akkor lehet leírni, ha hivatalos orvosi szervezet tanúsította, nem elég egyetlen orvos véleménye.
„Gyógyít” – gyógyszernek nem minősülő termék esetén tilos, mivel gyógyhatást kizárólag gyógyszer hirdethet.
„Fogyás garantált” – semmilyen termék, étrendkiegészítő vagy kezelés nem ígérhet garantált testsúlycsökkenést.
„Legbiztonságosabb” – ha nincs dokumentált összehasonlítás, akkor ez a kijelentés megtévesztőnek minősül.
„Csodás eredmény”, „tökéletes választás”, „orvosok ajánlják” – ezek csak akkor használhatók, ha konkrét bizonyítékokkal (például orvosszervezet vagy szövetség ajánlása) igazolhatóak.
A GVH szigorúan ellenőrzi a kisvállalkozásokat is
A Gazdasági Versenyhivatal nemcsak a nagy multikat, hanem a kisebb webshopokat, szalonokat, sőt egyéni vállalkozókat is figyeli. 2025 tavaszán például egy budapesti kozmetikai stúdió kapott 1,2 millió forintos bírságot, mert a honlapján azt írta: „100%-osan hatékony akné elleni kezelés”.
Egy másik, vidéki pékségnek azért kellett 700 ezer forintot fizetnie, mert hirdetéseiben szerepelt az „ország legfinomabb kakaós csigája” kifejezés – bizonyítás nélkül.
A közösségi média sem kivétel
2024 decembere óta a GVH a közösségi oldalakon megjelenő reklámszövegeket is vizsgálja, különösen az influenszerek esetében. Ha például valaki azt mondja egy videóban, hogy „ez a vitamin gyógyította meg az allergiámat”, az már tiltott állításnak számít, és jogsértést követ el.
A hatóság szerint nem elég, ha ez csak egy „véleményként” hangzik el – amint az állítás általános érvényű, egészségre vagy teljesítményre vonatkozik, az már reklámnak minősül.
A GVH figyelmeztetése szerint az influenszerek felelőssége nem kisebb, mint a cégeké.
Hogy néz ki egy szabályos reklámszöveg?
A hivatalos irányelvek alapján a következő szavak, megfogalmazások használata javasolt:
„Több vásárlónk is jelezte, hogy...” – ez vélemény, nem állítás.
„Segíthet a szervezet támogatásában” – nem ígér gyógyulást, csak lehetőséget.
„Klinikai vizsgálatokkal alátámasztva” – csak akkor, ha valóban van ilyen.
„A fogyasztók 92%-a elégedett volt” – de csak akkor, ha a kutatás pontos adatait is közzéteszik.
Miért ilyen szigorú a rendszer?
A cél a fogyasztók védelme – főleg azoké, akik egészségügyi problémával küzdenek, vagy gyors megoldást keresnek. A hatóságok szerint ezek a túlzó reklámszövegek hamis reményt kelthetnek, különösen ha a vásárló kiszolgáltatott helyzetben van.
A GVH 2024-es jelentése szerint a legtöbb bírságot az egészségügyi és szépségipari termékek hirdetései miatt szabták ki. De egyre több jogsértést találnak az élelmiszeriparban, sporttermékeknél, sőt még a gyermekjátékoknál is.
Online boltod van? Ezekre külön figyelj
Ha webáruházat üzemeltetsz, már nem elég csak a jogi szöveg a láblécben. Az egyes termékek leírása, neve, reklámszlogenje, sőt még a termékkategória címe is tartalmazhat tiltott kifejezéseket. A leggyakoribb hibák:
„Biztos fogyás” – tilos.
„Gyógyító kristály karkötő” – tilos.
„Garantált fájdalomcsillapítás” – tilos.
„A legjobb minőség” – csak ha független teszt bizonyítja.
Egyetlen szó miatt is büntetnek
A gyakorlat azt mutatja, hogy a GVH és a fogyasztóvédelmi hatóság már nem nézi el az „elcsúszott” kifejezéseket. Egyetlen rosszul megfogalmazott mondat a weboldalon vagy a kirakaton azonnali bírságot vonhat maga után. És nemcsak bírságot: kötelezhetik az eladót a reklám módosítására, a termék visszavonására, sőt – fogyasztói kártérítésre is.
Miből tudhatod, hogy baj lehet?
Ha a reklámszöveged így kezdődik: „Ez a termék biztosan…”, „Ez a készítmény gyógyítja…”, „A legjobb választás…” – akkor máris gyanakodj.
A legjobb, ha minden hirdetést jogász vagy reklámszakember átnéz – különösen egészséggel, testtel vagy étrenddel kapcsolatos termékek esetén.
A szabályozás nem változott – de az ellenőrzés szigorodott
A reklámszabályozás fő keretét továbbra is a 2008. évi XLVIII. törvény a gazdasági reklámtevékenységről, valamint a GVH 3/2022. irányelvei adják. Az elmúlt egy évben nem változott a törvény szövege, viszont a hatósági gyakorlat jóval szigorúbb lett.
2025 eleje óta több mint 170 újabb vállalkozást vizsgáltak meg, és a tapasztalat szerint a legtöbb reklámszöveg nem felel meg teljes körűen a szabályoknak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése