Szűkül a mozgástér a kérelmezőknek – mostantól sok szociális juttatás csak szigorú határidővel igényelhető, a késlekedés automatikus elutasítást jelenthet.
Egy friss kormányrendelet újraszabályozza a legfontosabb szociális ellátások igénylésének menetét, és pontos határidőkhöz köti azok beadását. A 2025. július 9-én kihirdetett döntés értelmében a jövőben a kérelmeket kizárólag az előírt időintervallumon belül lehet benyújtani, késedelmes kérelem esetén a támogatás automatikusan elutasításra kerül. A rendelet 2025. október 1-jén lép hatályba, és minden szociális ellátásra vonatkozik, amelyet az önkormányzatok vagy a járási hivatalok kezelnek.
Az új szabályozást a 207/2025. Korm. rendelet tartalmazza, és célja a szociális igazgatási rendszer egyszerűsítése, átláthatóbbá tétele, valamint a visszaélések csökkentése.
Mely támogatásokat érinti az új szabály?
A határidő-szigorítás az alábbi szociális ellátásokra vonatkozik:
– időskorúak járadéka,
– aktív korúak ellátása (pl. foglalkoztatást helyettesítő támogatás),
– ápolási díj,
– közgyógyellátás,
– lakhatási támogatás,
– rendkívüli települési támogatás,
– iskolakezdési támogatás,
– temetési segély.
Fontos tudni, hogy nemcsak az új kérelmek, hanem a megújítások és a hosszabbítások is az új határidők alá esnek. Aki tehát például közgyógyellátási igazolványát szeretné meghosszabbítani, annak a lejárat előtt legalább 30 nappal be kell nyújtania a kérelmet, különben automatikusan elutasításra kerül.
Mik a pontos határidők?
A kormányrendelet az alábbi egységes időkereteket írja elő:
Rendszeres ellátások esetén:
– új kérelem: a jogosultság kezdete előtt legkésőbb 30 nappal benyújtandó,
– hosszabbítás: a meglévő jogosultság lejárata előtt 30–60 nappal szükséges.
Eseti támogatások esetén (pl. temetési segély, rendkívüli támogatás):
– a bekövetkezett esemény (pl. haláleset, lakástűz) után legkésőbb 15 napon belül kell beadni a kérelmet.
Visszamenőleges kérelmeket a jövőben nem fogadnak el, kivéve ha vis maior igazolható – például kórházi tartózkodás vagy jogi akadály (gyámság, halasztott eljárás).
Mi történik, ha valaki lekési a határidőt?
A rendelet értelmében a határidőn túli beadás esetén a hivatal elutasítja a kérelmet – és nem mérlegelhet. Ez azt jelenti, hogy sem méltányossági kérelmet, sem igazolást nem lehet beadni. Az érintett csak új eljárásban kérheti újra a támogatást, de a jogosultság kezdete ebben az esetben nem visszamenőleges, hanem a kérelem beadásának napja lesz.
Ez különösen érzékenyen érintheti azokat, akik:
– idősebbek, és nem figyelik rendszeresen a határidőket,
– kevésbé jártasak az ügyintézésben,
– nem használnak ügyfélkaput vagy elektronikus rendszert,
– egyedülállók, vagy szociálisan elszigeteltek.
Hogyan értesülhetnek a kérelmezők a határidőkről?
A rendelet kötelezővé teszi, hogy minden hivatal és önkormányzat köteles feltüntetni az ügyfélfogadó helyiségben, honlapon és a kérelemformanyomtatványokon is a pontos határidőket. Emellett a járási hivatalok figyelmeztető levelet küldenek legalább 45 nappal a lejárat előtt, ha a kérelmező rendelkezik ügyfélkapuval.
Akik nem rendelkeznek digitális elérhetőséggel, azoknak postai úton is küldik a figyelmeztetést – de a kézbesítés meghiúsulása esetén a hivatal nem tartozik felelősséggel. Ezért az illetékes minisztérium minden érintettet arra kér, hogy ha lehet, regisztráljon az ügyfélkapura, vagy kérjen segítséget családtagtól, szociális munkástól, önkormányzati ügyintézőtől.
Miért vezették be az új szabályozást?
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint az elmúlt években megnőtt az utólagos, visszamenőleges kérelmek száma, ami adminisztratív túlterhelést okozott a hivatalokban, és torzította az állami kifizetési statisztikákat. A hatóságok gyakran kényszerültek utólagos ellenőrzésekre, amely során sok esetben jogosulatlan kifizetéseket kellett visszakövetelni.
A mostani intézkedés célja a tisztább, gyorsabb, és átláthatóbb ügyintézés, valamint az, hogy ne legyen különbség a fegyelmezett és a feledékeny kérelmezők között. Aki időben lép, azt mostantól előnyben részesítik – aki lekésik, nem kap lehetőséget a későbbi pótbeadásra.
Mire kell figyelni a gyakorlatban?
A hivatalok és segélyszervezetek azt javasolják, hogy:
– mindenki ellenőrizze a meglévő támogatásának lejárati dátumát,
– ha közeledik a határidő, legalább 45 nappal korábban kezdje el a hosszabbítási eljárást,
– kérjen időpontot a járási hivatalban vagy az önkormányzatnál,
– ha digitálisan ügyintéz, használja az ügyfélkapu „SZÜF” (szociális ügyintézési felület) rendszerét,
– őrizze meg a beadott kérelmek másolatát és az érkeztetési igazolásokat.
A hivatalok a következő hetekben tájékoztató kampányt is indítanak, és várhatóan augusztus második felétől minden érintett levélben, plakáton vagy sms-ben is figyelmeztetést kap az új szabályokra.
Van-e kivétel?
Igen – a rendelet szerint egyedülálló, 80 év feletti kérelmezők esetén kivételes méltányosságból egyszeri, 15 napos határidő-hosszabbítást lehet kérni. Ez azonban nem automatikus: külön kérelmet kell benyújtani hozzá, és a hivatal csak akkor engedélyezi, ha a kérelmező egészségi vagy szociális állapota ezt indokolja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése