Július 1-től hivatalosan is eltűnik a TB-kiskönyv a magyar rendszerből – mostantól már csak elektronikusan kezelik a társadalombiztosítási jogviszonyt. Sokan mégis a TAJ-kártyával tévesztik össze, pedig a kettő nem ugyanaz.
A közösségi oldalak kommentjei és a lakossági visszajelzések alapján egyre többen úgy gondolják, hogy a TAJ-kártyát szüntetik meg – pedig valójában a régi, papíralapú „TB-kiskönyv” kerül végleg kivezetésre, amely a munkaviszonyhoz kapcsolódó biztosítottságot igazolta. A félreértések elkerülése érdekében most pontosan megmutatjuk, mit is jelent ez a változás, kinek fontos, és mi marad továbbra is kötelező.
Mi is volt pontosan a TB-kiskönyv?
A társadalombiztosítási (TB) kiskönyv egy régi típusú dokumentum volt, amelybe a munkáltatók vezették be:
– a munkavállaló belépését és kilépését,
– a társadalombiztosítási jogviszony kezdetét és végét,
– egyes esetekben a betegszabadságot vagy biztosítási szüneteket.
Ez a könyvecske korábban az állami nyilvántartás mellett fizikai formában igazolta, hogy a dolgozó biztosított, és jogosult például betegszabadságra, táppénzre vagy nyugdíjra.
Miért szűnik meg most végleg?
A háttérben az áll, hogy az összes TB-vel kapcsolatos adat már évek óta elérhető digitálisan a NEAK, a NAV, valamint a Magyar Államkincstár rendszerén keresztül. Az Elektronikus Egészségbiztosítási Szolgáltatási Tér (EESZT) bevezetésével az egészségügyi és munkavállalói jogviszonyok teljes egészében online kezelhetők.
A változás célja:
– egyszerűsítés: ne kelljen papírokat vezetni, aláíratni
– digitalizálás: minden adat online elérhető
– gyorsítás: munkáltatók és hatóságok is gyorsabban látják az adatokat
– megelőzés: kevesebb téves bejegyzés, hamisítás vagy hibás nyilvántartás
Mit jelent ez a dolgozóknak?
– Új dolgozónál nem kell már TB-kiskönyvet kérni vagy beadni
– A munkáltató a bejelentést kizárólag az Online Nyomtatványkitöltő Rendszeren (ONYÁR) keresztül végzi
– A dolgozónak csak az kell, hogy legyen érvényes TAJ-száma, adóazonosítója, és a bejelentés napján megjelenjen a rendszerben
– A biztosítotti jogviszonyt bárki lekérdezheti saját magának az Ügyfélkapun: https://ugyfelkapu.gov.hu
Mi NEM szűnik meg: a TAJ-kártya
Sokan azt hiszik, hogy a TAJ-kártya is megszűnik, de ez tévedés. A TAJ-kártya továbbra is szükséges ahhoz, hogy:
– orvoshoz menjünk
– gyógyszert váltsunk ki
– kórházi ellátást kapjunk
– egészségügyi jogosultságot igazoljunk
Az viszont igaz, hogy csak az eredeti vagy hivatalos digitális formában elfogadott TAJ-kártya számít érvényesnek – erről korábban külön cikk készült:
https://hirfutam.blogspot.com/2025/06/mar-nem-fogadjak-el-mindenhol-regi-taj.html
A TB-kiskönyv megszűnése tehát NEM jelenti a TAJ-kártya eltűnését – a két dokumentum más célra szolgál.
Mit kell most tenni?
A dolgozónak semmilyen külön intézkedést nem kell tennie. A munkáltató elektronikusan jelent be minden változást. Aki viszont ragaszkodik a papírhoz, az kérhet:
– biztosítotti jogviszony-igazolást az Ügyfélkapun keresztül
– vagy lekérheti a NEAK rendszeréből az aktuális TB-adatait
Ez különösen akkor lehet hasznos, ha valaki külföldön dolgozik, vagy külföldi munkáltató kér igazolást magyar társadalombiztosítási jogviszonyról.
Hol érhető el hivatalos információ?
– NEAK: https://www.neak.gov.hu
– Magyar Államkincstár: https://www.allamkincstar.gov.hu
– NAV: https://nav.gov.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése