Egy apró hiba is elég ahhoz, hogy valaki elveszítse a lakhatási támogatást – a szabályok szigorodtak, és már nem jár automatikusan a segítség. A kormányhivatal külön eljárásban vizsgálja, hogy valóban jogosult-e az igénylő, és minden bejelentési mulasztás a támogatás visszavonásával járhat.
Egy Heves megyei család 2025. június végén döbbenten kapott határozatot: megvonták tőlük az addig folyósított lakhatási támogatást, mert nem jelezték időben a lakcímváltozást. Pedig csak egy ideiglenes költözés történt, de a hivatal szerint már ez is elegendő ahhoz, hogy a támogatás alapját újra kelljen vizsgálni.
Mi változott pontosan?
A legfrissebb szabályok szerint már nem elég az egyszeri kérelem, hanem a támogatási időszak alatt folyamatosan fenn kell tartani a jogosultságot, és minden lényeges körülményváltozást haladéktalanul be kell jelenteni a lakóhely szerinti kormányhivatalnál. Ha ez elmarad, a támogatás megszűnik, és visszafizettethetik a már kifizetett összeget is.
Mit kell most bejelenteni?
A következő eseteket kötelező bejelenteni:
Ha megváltozik a lakcím (akár ideiglenesen is),
Ha új személy költözik be az ingatlanba,
Ha változik a háztartás jövedelme,
Ha az ingatlan tulajdoni viszonya módosul (pl. eladás, ajándékozás),
Ha a támogatást igénylő elköltözik, vagy másik településre költözik.
Mennyi idő van a bejelentésre?
A hatályos szabály szerint 15 napon belül kell jelezni minden változást a lakóhely szerinti járási hivatalnál vagy online az ügyfélkapun keresztül. Az elmulasztás nemcsak a támogatás megszüntetését, hanem bírságot és visszafizetési kötelezettséget is vonhat maga után.
Kik érintettek?
Mindenki, aki:
Rendszeres lakhatási támogatást kap (önkormányzati vagy állami formában),
Szociális alapon kapott bérlakást,
Energiatámogatást, rezsitámogatást vagy egyéb lakhatással összefüggő segítséget vesz igénybe,
Fiatal felnőttként nevelőszülői gondozásból kikerülve önálló lakhatási támogatásban részesül.
Mit tehet, aki elfelejtett bejelenteni valamit?
Fontos, hogy minél előbb pótolja a mulasztást. Ha még nem történt meg a hivatalos visszavonás, akkor egy utólagos bejelentéssel, méltányossági kérvénnyel vagy kiegészítő nyilatkozattal még menthető lehet a jogosultság.
Ehhez szükséges lehet:
Lakcímkártya másolat,
Tulajdoni lap (online is lekérhető a TAKARNET rendszerből),
Jövedelemigazolás,
Bérleti szerződés, ha nem saját lakásban él az igénylő.
Hol kell intézni?
A lakhatási támogatásokkal kapcsolatos ügyeket a lakóhely szerinti járási hivatal szociális osztálya kezeli. Az ügyintézés történhet:
Személyesen – előzetes időpontfoglalással,
Elektronikusan – Ügyfélkapun keresztül,
Postai úton – ajánlott küldeményként.
További információk és űrlapok: www.kormanyhivatal.hu
Fontos figyelmeztetés!
A 2025. júniusban módosított eljárás szerint az ellenőrzések gyakoribbá váltak, és már nem csak bejelentés alapján, hanem automatikusan is vizsgálhatják a lakcím- és jövedelemváltozást – például más hivatalos nyilvántartásokból, mint az OEP vagy az adóhatóság.
Ne veszítsd el a jogos támogatást – inkább jelents be mindent időben. Egy lakcímkártya másolat hiánya most akár 200-300 ezer forint kiesést is jelenthet évente egy rászoruló családnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése