Fontos változás lépett életbe 2025. július 1-jétől a Magyar Posta működésében: több kisebb településen megszűnik a házhoz kézbesítés, és helyette kizárólag postahelyi vagy csomagautomata-átvétellel juthatnak hozzá a küldeményekhez az ott élők. A módosítás oka hivatalosan a költséghatékonyság és az alacsony küldeményszám, de a gyakorlatban ez több ezer vidéki lakost érint naponta, akik eddig otthon kapták meg leveleiket.
Hol szűnik meg a házhoz kézbesítés?
A Magyar Posta Zrt. 2025. június 26-án tette közzé azt a listát, amely tartalmazza az érintett településeket. Ezek többnyire 300 fő alatti lélekszámú falvak, illetve olyan külterületi településrészek, ahol nincs állandó postai forgalom, és az utóbbi két évben a napi küldeményszám nem érte el a fenntartható szintet.
Ilyen települések például:
– Csikóstőttős (Tolna vármegye)
– Tiszabő (Jász-Nagykun-Szolnok vármegye)
– Cserhátsurány (Nógrád vármegye)
– Tornabarakony (Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye)
– Bakonypölöske (Veszprém vármegye)
A teljes, frissített lista elérhető a www.posta.hu oldalon, illetve a helyi önkormányzatok hivatalos hirdetményein keresztül is megtekinthető.
Hogyan történik mostantól az átvétel?
Az érintett településeken nem szüntetik meg teljesen a postai szolgáltatást, hanem alternatív kézbesítési megoldásokra állnak át, például:
– helyi Coop boltban működő átvételi pont (ún. postapartner rendszer),
– csomagautomata (MPL automata)
– vagy központi postahivatalban történő személyes átvétel a szomszédos városban.
Például Csikóstőttős esetében a levelek és csomagok mostantól Bonyhádon vehetők át a Fáy András utcai postahelyen, nyitvatartási időben.
Mire kell figyelni az érintetteknek?
A kézbesítés módosulásáról írásos értesítőt küld a Magyar Posta, amelyben szerepel az új átvételi pont pontos címe, nyitvatartása, valamint az átvételhez szükséges személyazonosító okmányok listája.
Fontos: ha valaki nem veszi át a küldeményt a megadott időn belül, az visszakerül a feladónak – ahogy eddig is, általában 10 munkanap után.
A Magyar Posta ügyfélszolgálatán keresztül kérhető további információ:
Telefon: +36 1 767 8282
Email: ugyfelszolgalat@posta.hu
Mi indokolja a változást?
A vállalat közleménye szerint az átalakítás célja a hálózat fenntarthatósága és a munkaerőhiány kezelése. Azokon a településeken, ahol egyetlen kézbesítő dolgozott heti 1-2 napon, gyakran előfordult, hogy nem lehetett biztosítani a rendszeres kiszállítást. Az új rendszer kiszámíthatóbb, és a költségek csökkentését is lehetővé teszi.
A döntés országos visszhangot váltott ki
Több polgármester jelezte, hogy a döntésről csak utólag értesültek, és sérelmezik, hogy nem volt előzetes egyeztetés a közösségekkel. A posta szerint azonban a változások nem véglegesek, és ha a küldeményszám újra nő, akkor újra lehetőség nyílhat a házhoz kézbesítés visszaállítására.
A postai kézbesítés átalakulása tehát nem általános, de több ezer vidéki ember számára okoz kényelmetlenséget, akik eddig megszokhatták, hogy a postás csenget. Júliustól viszont több helyen ez már a múlté.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése