SOKK A PARKOLÓKBAN: Júniustól újabb csapás az autósokra – ezentúl ennyivel kerül többe egy P+R parkolás Budapesten!

Hírfutam

 


Figyelem, autósok: újabb pénzcsap nyílik júniusban!


2025. június 1-jétől újabb rejtett költség kúszik be az autósok mindennapjaiba, amit sokan csak akkor fognak észrevenni, amikor már késő lesz. Egy szimpla városi parkolás – ami eddig aprópénznek tűnt – már nem az lesz! Mostantól minden P+R parkoló használata egységesen 500 forintba kerül, függetlenül attól, hogy 10 percre vagy egész napra áll meg az autó. És ez még nem minden… A nappali havi bérlet ára is nő, méghozzá 750 forintra! Miért történik mindez? Ki döntött így, és mit jelent ez a budapesti autósok számára? Ebben a cikkben mindent kivesézünk, és elmondjuk, hogyan készülj fel az újabb drágulásra!




🔥 Mit jelent ez pontosan? – Nézzük a változásokat tételesen!


A Fővárosi Közgyűlés 2025. március 26-án egyhangú döntéssel elfogadta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) új árazási rendszerét, amely 2025. június 1-jén lép hatályba. Ennek részeként módosul a vonaljegy ára is, 450 forintról 500 forintra nő – és ezzel együtt automatikusan nő a nappali P+R parkolás ára is.


Mit jelent ez az autósoknak?


  • Egy alkalommal történő nappali parkolás:
    Eddig: 450 Ft
    Júniustól: 500 Ft

  • Nappali havi bérlet:
    Eddig: 6750 Ft
    Júniustól: 7500 Ft


Ez azt jelenti, hogy aki minden hétköznap igénybe veszi a P+R parkolókat, évente több mint 9000 forinttal fizet többet pusztán a parkolásért.




🅿️ Melyik parkolók érintettek?


A rendelet nem csak egy-két parkolót érint, hanem a főváros szinte összes forgalmas, őrzött P+R parkolóját. Az alábbi helyeken számíthatunk a drágulásra:


  • Köki Terminál P+R

  • Kőbánya-Kispest P+R

  • Hűvösvölgy P1 P+R

  • Örs vezér tere P+R

  • Pillangó utca P+R

  • Újpest-Városkapu P+R

  • Őrmező P1 és P2 P+R

  • Etele P1 és P2 P+R

Vagyis szinte minden fővárosi agglomerációból ingázó autós érintett!




🕰️ Miért pont most? – A háttérben húzódó döntések


A Fővárosi Közgyűlés már 2025. január 1-jén határozott arról, hogy a nappali parkolási díjakat a mindig aktuális BKK-vonaljegyhez kötik. Ez önmagában is veszélyes precedens, hiszen bármikor, amikor nő a jegyár, automatikusan nő a parkolási díj is, függetlenül a szolgáltatás minőségétől vagy a valós igényektől.


A döntés mögött a hivatalos indoklás szerint a „közösségi közlekedés támogatása” és a forgalomcsökkentés áll. Ám sokak szerint ez inkább újabb pénzbehajtás a fővárosiak rovására.




💸 A rejtett hatások – Nem csak 50 forintról van szó!


Sokan legyintenek az 50 forintos emelés hallatán, mondván „nem a világ vége”. De nézzük meg, mit is jelent ez valódi számokban:


  • Ha minden hétköznap parkolsz (kb. 20-22 nap havonta), a napi jeggyel számolva:
    22 nap × 500 Ft = 11 000 Ft/hó, szemben a régi 9900 Ft-tal.

  • Ha bérletet veszel:
    Június előtt: 6750 Ft/hó
    Június után: 7500 Ft/hó


Ez évente minimum 9000 forint plusz kiadást jelent bérlet esetén is, a napi parkolóknak pedig akár 13 200 forinttal többet!


És ne feledjük: ez csak a parkolás. Nem tartalmazza az üzemanyagot, az autópálya-matricát, a szervizt vagy a biztosítást. Az autós élet egyre inkább luxusnak számít.




⚠️ Kik a legnagyobb vesztesei?


  1. A külvárosból bejárók:
    Akik az agglomerációból járnak be Budapestre dolgozni, és P+R-t használnak, már most is komoly logisztikai mutatványra kényszerülnek. Nekik az 500 forintos napi díj újabb fájó pont lesz.

  2. Alacsony jövedelműek:
    Akiknek nincs lehetőségük közvetlen tömegközlekedéssel eljutni a munkahelyükre, és autóra kényszerülnek, még nagyobb terhet cipelnek ezentúl.

  3. Cégek és kisvállalkozók:
    A munkavállalók bejárását támogató cégek költségei is nőnek, ha bérletet biztosítanak az alkalmazottaiknak.




📅 Mi várható a jövőben?


A jelenlegi szabályozás alapján a parkolási díjak dinamikusan követik a BKK-vonaljegyek árait. Ez azt jelenti, hogy minden újabb jegyáremelés automatikusan tovább drágítja a parkolást is.


Lehet, hogy ez csak a kezdet?


Az utóbbi években a parkolási és közlekedési költségek Budapesten drasztikus mértékben nőttek. A P+R díjemelés újabb figyelmeztetés: az autósokat fokozatosan, de határozottan próbálják kiszorítani a belvárosból.




✅ Mit tehet az autós?


  • Érdemes előre megváltani a havi bérletet még a díjemelés előtt, amennyiben májusban is tervezed a parkoló használatát.

  • Vizsgáld meg az alternatívákat: parkolj távolabb, ingyenes övezetekben, ha az időd engedi.

  • Figyeld a jegyárakat és rendeleteket – a parkolási díj ezek szerint változik.

  • Kalkulálj: lehet, hogy hosszú távon jobban megéri a teljes közösségi közlekedésre való áttérés.




🧠 Összegzés: újabb rejtett csapda az autósoknak


  1. június 1-jén életbe lép egy látszólag apró, ám valójában sokakat érintő változás: az őrzött budapesti P+R parkolók nappali díja és havi bérlete is emelkedik. A változás hátterében egy új árképzési logika áll, amely szerint a parkolási díjakat a BKK vonaljegy árához kötik.


Ez pedig egy lavinát indíthat el, amelyben az autósok minden alkalommal fizetik meg a közlekedéspolitikai döntések árát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése